29-07-2015 - Reisverslag uit Orvieto, Italië van bartendianne - WaarBenJij.nu 29-07-2015 - Reisverslag uit Orvieto, Italië van bartendianne - WaarBenJij.nu

29-07-2015

29 Juli 2015 | Italië, Orvieto

Vandaag een dagje extra in Orvieto. We zijn naar de oude bovenstad gegaan.
Nee nee, weliswaar met de fiets, maar met de fiets in de gondel!
Orvieto is gebouwd op een plateau van vilkanisch tufsteen.
Voor de bouw van de panden zijn eeuwenlang stenen uit het plateau gehaald, waardoor vele onderaardse gangen en gewelven zijn ontstaan.
Daar hebben we ook een kijkje genomen.
Omdat het plateau niet al te groot was om mensen te huisvesten, is men in de onderaardse ruimtes gaan werken, bijvoorbeeld een olijfolieperserij en vele duivenfokkerijen. In de wanden werden de nesten uitgehakt en via een tunnel was deze verbonden met het woonhuis. De duif was goedkoop en makkelijk te houden, want die voedde zichzelf.
Indrukwekkend hoeveel onderaardse gangen en ruimtes er zijn!
Ook de kathedraal was erg indrukwekkend. Zo groot, met schilderingen, zoals die van Michelangelo, maar dan eeuwen eerder. Erg mooi!

• 29 Juli 2015 - 21:57

Browneyedgirl:

Bon giorno, va biene? Pregopregoprego!!!

• 30 Juli 2015 - 18:05

Lia Been:

Mijn bewondering voor jullie groeit met de dag. Super, super. Einde bijna in zicht. Nog even volhouden.